Het get

Det var förra sommaren när jag var på Öland som jag blev serverad en otroligt god lunch, de kallade den för "het get". Jag bad om receptet, vilket verkligen var tur, för det är en väldigt simpel och god rätt som passar utmärkt som en snabb lunch eller som en mycket uppskattad förrätt. Dock måste man nog vara ett fan av getost, vilket tyvärr inte allt så många svenska männsikor är har jag upptäckt.

Det du behöver är:

  • skivor av vitt bröd (typ rostbröd, eller baguett)
  • getost
  • äppelchutney (men jag har även testat med en blandning av fikonmarmelad/chutney, och det gick lika bra. Du kan ta det du gillar)
  • hackade valnötter

Sätt ugnen på 250 grader. smula osten i grova bitar på brödet. Klicka ut äppelchutney (eller något liknande) ovanpå osten. Ta till sist tar du några nypor hackade valnötter och dekorerar de snart supergoda mackorna!
In i ugnen i bara några minuter. Smörgåsarna, heta geten, ska endast få lite färg och osten smälta. Sen är det bara att hugga in på din alldeles egna heta get!

 

Den här var med fikonchutney, men om du tar äppelchutney istället så kan lätta assosiationer till hemmagjord äppelkaka dyka upp :P Inte helt fel va ;)

// Pernilla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0